1. خانه
  2. /
  3. سرفیس بوک
  4. /
  5. سرفیس بوک | Core i7/16GB/1TB SSD/dGPU
سرفیس بوک

سرفیس بوک | Core i7/16GB/1TB SSD/dGPU

اشتراک گذاری :

سرفیس بوک در ادامه و کامل‌کننده سرفیس پروهای مایکروسافت است. یک دستگاه هیبریدی بسیار قوی که قرار است برای شما هم لپ‌ تاپ باشد و هم تبلت. در نگاه اول طراحی این دستگاه فوق‌العاده است. جنس بدنه از منیزیم و بسیار با کیفیت است. برای اتصال صفحه نمایش و کیبورد از لولای خاصی استفاده شده است که نمونه‌اش را تا به حال روی هیچ دستگاه دیگری مشاهده نکرده‌اید. این اتصال برخلاف سرفیس پرو که آهن‌ربایی است کاملاً مکانیکی و بدون صدا انجام ‌می‌شود. برای جدا کردن صفحه نمایش باید کلید مخصوص آن را نگه دارید تا پیغام اجازه جدا کردن آن به نمایش در آید، ضمن اینکه به صورت هم‌زمان از بلندگوها هم صدایی مانند جدا شدن برای شما پخش خواهد شد.
این لولا دو نوع کارایی دارد: اول اینکه صفحه نمایش را به خوبی نگه ‌می‌دارد به صورتی که حتی هنگام کار کردن با تاچ اسکرین صفحه دچار لرزش یا تکان نمی‌شود؛ دوم اینکه اتصال بدنه و صفحه نمایش را به هم ارتباط ‌می‌دهد. این لولا قابلیت چرخش و یا خم شدن بیش از 130 درجه را ندارد. در نتیجه به دلیل تقارن کامل بین لولا و اتصالات ‌می‌توان نمایشگر را بر عکس نیز بر روی لولا قرار داد و با خواباندن آن به راحتی با صفحه نمایش کار کرد که مایکروسافت اسم این حالت را حالت طراحی یا Draw Mod گذاشته است. شاید خیلی هوشمندانه نباشد ولی کاربردی است.
صفحه نمایش دستگاه 13.5 اینچ با نسبت 3 به 2 است. رزولوشن دستگاه نیز 3000 در 2000 است با تراکم 267 پیکسل در اینچ که با سرفیس پرو برابری ‌می‌کند، یعنی با این‌که سرفیس بوک صفحه نمایش بزرگ‌تری دارد ولی کیفیت تصویر آن اصلاً افت نکرده است و در زیر نور آفتاب عملکرد بسیار خوبی دارد. این صفحه نمایش به تنهایی یک تبلت ویندوزی است که حدود 3 ساعت نیز باتری نگه ‌می‌دارد و فقط 733 گرم وزن دارد. همانند سرفیس پرو این تبلت نیز دارای دوربین 5 مگاپیکسلی جلو و 8 مگاپیکسلی پشت دستگاه است که توانایی فیلم‌ برداری با کیفیت فول HD یا 1080p را دارند.
کیبورد این دستگاه از نظر چنینش و ساخت شباهت زیادی به سرفیس پرو 4 دارد. این تبلت دارای تاچ پد بزرگ با کلیدهای نرم و کم‌صداست که به صورت جزیره‌ای و با فاصله مناسب از هم قرار دارند. نور کیبورد هم در تاریکی کاملاً کارآمد خواهد بود. البته در این قسمت باتری‌‌های اضافه و کارت گرافیک یک گیگی GeForce 945M نیز قرار دارد که این کارت گرافیک در تمامی مدل‌ها به کار نرفته است و فقط به مدل‌های گران‌تر اختصاص دارد.
شاید شما هم از خود سؤال کرده باشید که این 2 باتری چه گونه با هم تعامل دارند. اول آنکه هم روی قسمت تبلت و هم روی قسمت بدنه پورت مخصوص شارژ سرفیس قرار دارد. پس ‌می‌توانید تبلت را به تنهایی شارژ و استفاده کنید، اما نکته مهم این است که این 2 باتری همدیگر را به هیچ وجه شارژ نمی‌کنند یعنی اگر باتری قسمت تبلت تمام شود، شما نمی‌توانید آن را روی بدنه قرار دهید و استفاده کنید و حتماً باید بدنه را به برق وصل کنید. در واقع مصرف باتری سرفیس بوک به این شکل است که ابتدا باتری قسمت تبلت تا 40 درصد مصرف شده سپس از باتری بدنه نیز به صورت ترکیبی استفاده ‌می‌شود. در واقع هر زمان که بخواهید از قسمت تبلت استفاده کنید باتری دارد. به گفته مایکروسافت، اگر هر دو باتری به طور کامل شارژ داشته باشند، در کل این دستگاه حدود 12 ساعت برای تماشا کردن ویدیو و فیلم باتری نگه ‌می‌دارد؛ بدین معنا که با کارهای روزمره شما حدود 5 ساعت باتری خواهید داشت که میزان قابل قبولی است.
وضعیت پورت‌های سرفیس بوک از دیگر دستگاه‌های مایکروسافت بهتر است. 2 پورت سایز استاندارد USB3، یک پورت Mini-Display Port و اسلات مموری کارت SD که تمام این پورت‌ها روی بدنه یا داک کیبورد قرار دارد. اما جک هدفون در قسمت کنار صفحه نمایش و بالا قرار دارد. یعنی اگر در حال فیلم دیدن از هدفون استفاده کنید سیم هدفون به صورت ناخوشایندی در هوا آویزان خواهد بود. البته مایکروسافت واقعاً چاره ای جز این انتخاب نداشته است.
وزن سرفیس بوک به همراه کیبوردش حدود 1500 گرم است که شاید با توجه به ‌لپ‌ تاپ‌های موجود در بازار سبک و دم دستی نباشد. ضخامت دستگاه در قسمت ابتدایی 14 میلی‌متر و در قسمتی که لولا وجود دارد حدود 23 میلی‌متر است. بنابراین این دستگاه آنقدرها هم که به نظر ‌می‌آید ظریف و نازک نیست و نمی‌توان آن را در کیف‌های سبک و ساده الترا بوک‌ها قرار داد. این اختلاف ضخامت به دلیل لولاهای اتصال بدنه به صفحه نمایش به وجود آمده است که باعث کمی فاصله بین صفحه نمایش و کیبورد شده است. از این فضا کمی گرد و غبار وارد ‌می‌شود که شاید خیلی خوشایند نباشد. این گرد و غبار آسیبی به دستگاه وارد نمی‌کند اما باعث کثیف شدن کیبورد و صفحه نمایش ‌می‌شود.
اگر بخواهیم به طور خلاصه به سخت‌افزار سرفیس بوک بپردازیم، پردازنده‌ای از نسل ششم اینتل است و در صورت نداشتن گرافیک به اصطلاح GPU دارای کارت گرافیک آنبرد HD Graphics 520 اینتل است. شما ‌می‌توانید رم یا حافظه موقت 8 یا 16 گیگابایتی را انتخاب کنید. همچنین هارد SSD نیز بین 128 تا 1 ترابایت متغیر است.
در جعبه سرفیس بوک قلم نیز قرار دارد. البته قلم مدل 60 دلاری و همان قلم سرفیس پرو 4 است که تا 1024 درجه از فشار را تشخیص ‌می‌دهد و با توجه به نوک نرم و قابل تعویض قلم ‌می‌توانید به راحتی به طراحی بپردازید. این قلم قابلیت‌هایی نظیر پاک کن و یا فرا خواندن برنامه OneNote برای یادداشت نویسی را نیز داراست.
اگر بخواهیم به یک جمع‌بندی برسیم قیمت سرفیس بوک جای تأمل و فکر کردن دارد؛ چرا که مدل پایه آن حدود 1400 دلار است: با پردازنده i5 ، حافظه سخت 128 و رم 8 گیگابایتی که دارای کارت گرافیک جی فورس هم نیست. بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که قسمت تبلت با توجه به وزن و سایز 13.5 اینچی خیلی هم پرتابل نیست. اما از سوی دیگر، سرفیس بوک دستگاهی است که نظیر ندارد، یک ‌لپ‌ تاپ و یک تبلت ویندوزی قوی در کنار هم با قابلیت‌های بسیار عالی. سرفیس بوک یک دستگاه همه‌کاره است که نیازهای شما را برطرف ‌می‌کند.

 

محصولات مرتبط

فهرست