1. خانه
  2. /
  3. سرفیس لپ تاپ
  4. /
  5. سرفیس لپ تاپ | Core i5/4GB/128GB SSD
سرفیس لپ تاپ

سرفیس لپ تاپ | Core i5/4GB/128GB SSD

اشتراک گذاری :

مایکروسافت پس از موفقیت خوبی که در فروش انواع تبلت‌های سرفیس داشت با معرفی و تولید سرفیس لپ‌ تاپ نشان داد که می‌خواهد به طور جدی فروشنده سخت‌افزار باشد. در نگاه اول این لپ‌ تاپ بسیار نازک، سبک و در رنگ‌بندی‌های متنوع عرضه و معرفی شده است که شاید برای همه کسانی که قصد خرید لپ‌ تاپ دارند بسیار جذاب باشد. قیمت پایه این محصول 999 دلار است که با توجه به مشخصات سخت‌افزاری این دستگاه قیمت بالایی نیست. این لپ‌ تاپ در چهار رنگ پلاتینی، شرابی، طلایی و آبی لاجوردی عرضه می‌شود.
جنس بدنه برخلاف سرفیس پرو آلومینیوم است؛ بسیار سبک و محکم. کیبورد دستگاه نیز از جنس آلکانترا و پارچه‌ای است؛ دقیقاً هم‌جنس با تایپ کاورهای Signature سرفیس پرو 2017. در کل مایکروسافت سعی کرده تا حد امکان دستگاهی لوکس، سبک و نازک را به بازار عرضه کند تا بتواند در مقابل مک‌ بوک ‌ایرهای اپل حرفی برای زدن داشته باشد، هرچند اپل هم با معرفی مک‌ بوک پروهای جدید با ضخامت کم و وزن سبک عملاً سری ایر را از دور خارج کرد.
بر روی بدنه هیچ پیچ یا اتصالی نیست و تمام اتصالات با چسب یا موارد دیگر انجام شده است. حتی بلندگوها نیز با ظرافت خاصی زیر کیبورد قرار دارد. سایت معروف iFixit پس از باز کردن این دستگاه اعلام کرد که تمامی قطعات از جمله پردازشگر، رم، هارد و حتی باتری سرفیس لپ‌ تاپ کاملاً سر جای خود چسبیده شده‌اند و امکان ارتقا یا تعویض این قطعات نیست. برای باز کردن دستگاه نیز حتماً باید لایه پارچه‌ای لپ‌ تاپ بریده شود و عملاً دستگاه هیچ وقت مثل روز اولش نمی‌شود. گویا قرار نیست سرفیس لپ‌ تاپ هیچ وقت خراب یا تعمیر شود. بنابراین توصیه می‌کنیم دستگاه را حتماً با گارانتی و بیمه خریداری کنید.
وزن سرفیس لپ‌ تاپ 1.25 کیلوگرم بوده و ضخامت آن فقط 14.5 میلی‌متر است. طبق گفته مایکروسافت با هر بار شارژ می‌توانید 14.5 ساعت از دستگاه خود استفاده کنید که در مقایسه با سرفیس پرو 2017 حدود 1 ساعت بیشتر است. این دستگاه دارای یک پورت USB3 با سایز استاندارد و یک پورت Mini-Display Port است که برای یک لپ‌ تاپ اصلاً منطقی نیست! چراکه حداقل 2 پورت USB برای انتقال بین 2 حافظه فلش لازم است. در حال حاضر اکثر موس‌ها دارای دانگل هستند و یا فرض کنید نیاز به استفاده از برنامه‌های حسابداری با قفل سخت‌افزاری داشته باشید؛ بنابراین یک پورت USB اصلاً منطقی نیست و چاره‌ای جز خرید هاب یواس‌بی ندارید. سرفیس لپ‌ تاپ هم مانند بقیه خانواده سرفیس برای شارژ پورت مخصوص این خانواده surface connect را دارد.
سرفیس لپ‌ تاپ دارای صفحه نمایش 13.5 اینچی با رزولوشن 2256 در 1504 و تراکم 201 پیکسل در اینچ است، در نتیجه کیفیت تصویر نسبت به سرفیس پرو و بوک پایین‌تر است. نسبت تصویر این لپ‌ تاپ بر خلاف اکثر لپ‌ تاپ‌های موجود در بازار دو به سه است. مایکروسافت دلیل این انتخاب را نیاز کاربرانش به کار با برنامه‌های تخصصی نظیر آفیس عنوان کرده است در واقع کارایی این صفحه نمایش برای فیلم دیدن که اکثراً دارای نسبت 16 به 9 هستند زیاد مناسب نیست ولی در مقایسه با نمایشگرهای دیگر با این قطر مساحت بیشتری دارد و بزرگ‌تر است.
نمایشگر سرفیس لپ‌ تاپ نظیر دیگر محصولات مایکروسافت از تکنولوژی پیکسل سنس بهره می‌برد که کیفیت و رنگ‌بندی فوق‌العاده‌ای برای شما به ارمغان می‌آورد؛ ضمن اینکه این صفحه نمایش لمسی بوده و از قلم و دایال سرفیس پشتیبانی می‌کند. البته این صفحه نمایش لمسی برخلاف انتظار و دستگاه‌های موجود در بازار قابلیت چرخش و برگشت روی کیبورد را ندارد تا همانند یک تبلت و به راحتی با صفحه نمایش لمسی آن کار کرد. قلم معروف سرفیس همراه با دستگاه عرضه نمی‌شود و باید آن را به صورت جداگانه خریداری کنید که البته به نظر نمی‌آید نیازی باشد.
به طور خلاصه سرفیس لپ‌ تاپ از نسل هفتم CPU ‌های اینتل قدرت می‌گیرد. می‌توانید برای آن حافظه SSD یا همان حافظه سخت 128، 256 یا 512 گیگابایتی و همچنین رم 4، 8 یا 16 گیگابایتی انتخاب کنید. کارت گرافیک به کار رفته در آن نیز با توجه به مدل دستگاه برای پردازنده‌های core i5 کارت گرافیک مدل Intel HD 620 و برای پردازنده‌های core i7 مدل Intel Iris Plus 640 است.
شاید بحث برانگیزترین نکته در مورد سرفیس لپ‌ تاپ سیستم عامل آن یعنی Windows 10 S باشد. از آنجا که این ویندوز کاملاً برای این دستگاه ساخته شده است، سرعت و کارایی بسیار خوبی دارد و مصرف باتری در آن بسیار پایین است. این ویندوز برخلاف ویندوز 10 پرو قابلیت نصب هر برنامه‌ای را ندارد و نصب برنامه‌ها فقط از اپ استور ویندوز امکان‌پذیر است، این امر باعث می‌شود ویندوز 10 اس امن‌ترین سیستم عامل مایکروسافت باشد و دیگر هیچ ویروسی نتواند دستگاه را آلوده کند، البته امکان نصب برنامه‌های کرک شده را از دست خواهید داد، در واقع تعداد بسیار محدودی از برنامه‌ها را می‌توانید نصب کنید که اصلاً منطقی نیست؛ برای مثال برنامه‌های حسابداری فارسی هیچ کدام در استور مایکروسافت عرضه نشده‌اند و برای این کار لازم است سیستم عامل را به ویندوز 10 پرو ارتقا دهید. با نگاهی به گذشته به این نتیجه می‌رسیم که Windows 10 S در واقع ادامه نسل Windows RT است که عملاً با شکست مواجه شد.
از طرف دیگر، امکان ارتقای ویندوز 10 S به پرو نیز وجود دارد. مایکروسافت تا پایان سال 2017 در صورت خرید سرفیس لپ‌ تاپ این ارتقا را به صورت رایگان انجام می‌دهد و پس از آن هزینه‌ای حدود 50 دلار دارد. همچنین در صورت خرید قبل از 15 اکتبر 2017 اشتراک رایگان یک سال استفاده از مایکروسافت آفیس را هم خواهید داشت.
به نظر می‌رسد مایکروسافت سعی دارد از حرکت اشتباه اپل یعنی حذف کردن تمام پورت‌های ضروری و جایگزین کردن آنها با پورت Type-C نهایت استفاده را ببرد و به همین دلیل اقدام به معرفی سرفیس لپ‌ تاپ کرد. پورت Type-C شاید سرعت بالایی داشته باشد و یک پورت همه‌کاره باشد اما برای وصل کردن یک فلش به مک‌ بوک پرو باید از تبدیل استفاده کرد. در واقع برای هر کاری شما نیاز به یک تبدیل دارید که همیشه باید همراهتان باشد، پس قابل حمل بودن مک‌ بوک به چه دردی می‌خورد ؟ از طرف دیگر، مایکروسافت هم فقط از یک پورت USB استفاده کرده که باز هم با منطق جور در نمی‌آید.
اگر بخواهیم سرفیس لپ‌ تاپ را با سرفیس پرو جدید مقایسه کنیم می‌توان گفت سرفیس لپ‌ تاپ در واقع همان سرفیس پرو است که با کیبورد عرضه شده است، با این تفاوت که صفحه نمایش بزرگتر و باتری بهتری دارد؛ از طرفی، کیفیت صفحه نمایش پایین‌تر آمده و به اندازه سرفیس پرو قابل‌انعطاف و تغییر نیست. سرفیس پرو نازک‌تر و سبک‌تر هم هست. پورت‌ها کاملاً مشابه هستند و سرفیس لپ‌ تاپ امکانات بیشتری به شما نمی‌دهد. سرفیس لپ‌ تاپ یک دستگاه همه‌کاره نیست و در بسیاری از موارد ممکن است شما را ناامید کند، در کل انتخاب از سری پرو با ویندوز 10 پرو به نظر معقول‌تر می‌آید.

 

محصولات مرتبط

فهرست